bakgrunden

onsdag 5 september 2007

Svartbränning




Jag bränner min keramik som svartbränning. Det är en metod som andvänts av keramiker och bönder så länge som vi haft järngrytor. Tidsmässigt runt järn åldern- vikinga tiden började vi bränna svartbränning.

Jag eldar i en järngryta/plåt låda. I plåtlådan lägger jag allt gods tillsammans med halm. Det måste vara ett tät slutande lock på lådan så att det inte kommer in något syre. har man en järngryta kan man lägga den upp och ner. Sedan eldar jag runt lådan, först försiktigt i någon/ någratimmar och sedan bränner jag på rejält. En bränning tar ca 8 timmar och temperaturen i lådan brukar komma upp till ca700 grader eller mer. När man eldar runt en tät slutande låda på detta vis så bränner man bort syret inne i lådan. I en syrefattig atmosfär så blir teracottalera svart. När jag eldat klart får lådan stå och svalna tills dagen efter, först då vågar jag öppna. Det är det absolut roligaste på hela bränningen. Nästan som julafton. Det är jätte kul att se vad som klarat bränningen och hur alla grejer blev.

Mina föräldrar bor på landet så jag kan vara på deras gård och elda. Eftersom godset inte blir vattentätt och jag inte kan glasera så gör jag saker som inte behöver klara det, mest ljuslyktor, burkar, fat och ljusstakar. All min keramik blir svart i bränningen, så jag försöker tänka in det i formen och funktionen.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej Emma,
nu så hittade jag din sida och fick till mig information. Är helt nybörjare och vill så gärna genomföra svartbränning. Jag bor på landet så det är just nu att vänta på regn, mycket regn. En fråga, kanske blir fler. Behöver/skall man skröjbränna först eller är det torra alster direkt till svartbränning ? kan man inte glasera pga det blir för låg temp vid svartbränning ?

Tack på förhand,

Marlene Wikström

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails